poniedziałek, 25 kwietnia 2016

Stereotypy o Anglikach

Dzisiaj po raz kolejny zapraszamy Was w podróż "W 80 blogów dookoła świata". Tym razem w ramach naszej akcji dowiecie się o faktach, mitach i stereotypach na temat wielu narodowości. U mnie oczywiście o Anglikach. Jakie stereotypy o Anglikach znacie? Myślicie, że są prawdziwe? Po co w ogóle ludziom potrzebne stereotypy? 


Psychologowie uważają, że stereotypy na temat jakiejś grupy potrzebne są nam, aby się z nią oswoić i w ten sposób uporządkować sobie jakoś świat. Oczywiście nie mówimy o negatywnych, często krzywdzących stereotypach, typu "wszyscy Polacy to złodzieje" ;) Mówimy o stereotypach, często humorystycznych, traktowanych z przymrużeniem oka. Do tego generalizacja wykorzystywana w stereotypach to również metoda na zrozumienie i zdefiniowanie świata.



A zatem - jakie stereotypy powstały o Anglikach?

1. Terrible food
Wszyscy mówią, że Anglicy mają okropne jedzenie. Pewnie dlatego powstało tam tyle polskich sklepów, w których sprzedawany jest polski chleb, polska bułka tarta, polska kiełbasa i polski majonez. Jednak pomimo tego, że angielskie słodycze są zbyt słodkie, sól w ogóle niesłona, a chleb jest bardzo gumowy to jednak jestem w stanie zamienić tradycyjny bigos na porcję fish and chips. Albo te czipsy o smaku octowym. Mniam! I jeszcze English breakfast, gdyby ktoś potrzebował bomby kalorycznej na cały dzień.
Polecam filmik: 9 British Dishes Everyone Should Try

2. Tea
Herbata. Każdy wie, że Anglicy piją codziennie słynną Five O'clock ;) Gdybyście chcieli nauczyć się, jak zrobić tradycyjną, angielską herbatę (taką z mlekiem, bleeee), to obejrzyjcie filmik:


- herbal tea - herbata ziołowa
- kettle - czajnik
- the milk and tea conundrum - problem mleka i herbaty
- teapot - czajniczek na herbatę
- a proper brew - odpowiedni napar
- to brew tea - parzyć herbatę

Polecam jeszcze ten filmik o herbacie: Why are Brits so obsessed with tea?

3. They love the Royal Family
Czy wszyscy Anglicy, a może powinnam napisać: Brytyjczycy, kochają rodzinę królewską? Chyba nie. Jednak fakt jest faktem - pamiątki z członkami rodziny królewskiej to ogromny biznes (w zeszłym roku brytyjska gospodarka zarobiła ponad miliard funtów na gadżetach z rodziną królewską). Brytyjczycy lubią również hucznie obchodzić wszelkie imprezy, typu urodziny Królowej (były w ostatni czwartek), ślub pary książęcej, narodziny królewskich dzieci itd. Przyozdabiają wtedy domy i samochody flagami i idą ucztować do pubów ;) I chociaż od czasu do czasu przez kraj przetacza się debata, czy naród potrzebuje monarchii, to jednak nie zanosi się w najbliższym czasie na zmianę.

4. Queue 
Czytamy: /kjuː/
Lub - żeby było prościej - może być po prostu line.
Queue to kolejka, coś co Anglicy uwielbiają. Pamiętacie tę scenę ze Shreka, kiedy zamiast iść zgodnie z wyznaczonymi przez taśmę ścieżkami, po prostu przechodzi na wprost rozwalając dekorację? No więc, żaden Anglik by tak w życiu nie zrobił. Podobno Anglicy potrafią ustawić się w kolejce nawet, jeśli są w pojedynkę ;) A kolejki zobaczymy wszędzie - również na przystankach autobusowych (u nas nie do pomyślenia). I jeszcze ciekawostka:



A na koniec - polecam Wam książkę "How to be an Alien". Czytałam ją dawno, dawno temu, bo jeszcze w liceum. Napisał ją pewien Węgier, który przyjechał do Anglii i nie mógł przyzwyczaić się do tych wszystkich zwyczajów Anglików. Opisuje to w sposób pełen ironii i humoru. Warto przeczytać!

 Artykuły, z których korzystałam podczas pisania tego postu:
9 stereotypes about the British that simply aren't true
11 British stereotypes - fact or fiction
7 stereotypes about British people that everyone believes

P.S. Pamiętajcie, że jeśli tu jesteście i wpis Wam się podoba to zostawcie proszę komentarz :) Nie ma nic lepszego dla blogera niż świadomość, że to co pisze nie trafia w próżnię, ale że gdzieś tam na drugim końcu linii jest ktoś, kto to czyta :)

Zajrzyjcie również na inne blogi, biorące udział w naszej akcji i poczytajcie o mitach i stereotypach, dotyczących innych narodowości :) A jeśli chcecie w przyszłości dołączyć do naszej akcji - napiszcie na: blogi.jezykowe1@gmail.com

Austria:
Viennese breakfast - 5 faktów i mitów o Austrii
 
Chiny:
Biały Mały Tajfun - 5 mitów o Chinach

Finlandia:
Finolubna - 5 stereotypów o Finach
Suomika - 5 mitów i faktów o języku fińskim

Francja:
Madou en France - 5 stereotypów o Francuzach, czyli co zaskoczyło mnie we Francji cz.2
Między Francją a Szwajcarią - (Nie)stereotypowo o podejściu Francuzów do języka angielskiego 
Zabierz swego lwa - Ci tchórzliwi Francuzi, którzy podbili Anglię

Gruzja:
Gruzja okiem nieobiektywnymNajbardziej mylące stereotypy o Gruzji

Japonia:
japonia-info.pl - Mity na temat języka japońskiego

Kirgistan:
O języku kirgiskim po polsku - Językowe stereotypy o Kirgizach
Enesaj.pl - Pięć stereotypów o Kirgistanie i Kirgizach

Niemcy:
Niemiecka Sofa - 5 niemieckich mitów i legend

Norwegia:
Pat i Norway - 5 obiegowych stereotypów o Norwegii i Norwegach.
 
Tanzania/Kenia:
Suahili online - 5 mitów o Kenii i Tanzanii (i o Afryce w ogóle)

Wielka Brytania:
Angielska Herbata - Fakty i mity o Brytyjczykach i Wielkiej Brytanii
Angielski c2 - Język prawdę Ci powie
English tea time - Angielski oczami ucznia

Włochy:
Wloskielove - Obalam 5 stereotypów o Włochach 
Obserwatore - A może by tak zamieszkać w słonecznej Italii? Mity o Włoszech. 

16 komentarzy:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to taka mała książeczka, ja dorwałam na Allegro. A tutaj jest nawet z płytą: http://stompel.pl/how-to-be-an-alien-cd-level-3-p148175.html

      Usuń
  2. queue - nienawidzę angielskiego zapisu słów :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja akurat uwielbiam to słowo :D I pisownię, i wymowę ;)

      Usuń
  3. Gadżety z królową można dostać nawet we Francji w sklepach z pamiątkami :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O! Nie wiedziałam :D W polskich "chińskich" sklepach też są ;)

      Usuń
  4. O, tak! Kolejeczki na przystankach zawsze podziwiam! A herbata z mlekiem wcale nie jest taka zła. Najdziwniejsze w moim przypadku jest to, że tu na codzień ją popijam a w Polsce zupełnie nie mam na taką wersję ochoty :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może jest to jakaś inna herbata? ;) Ja nie cierpię zarówno mleka, jak i bawarki ;)

      Usuń
  5. Czy "How to be an Alien" wyszła po polsku jako "Jak być Brytyjczykiem"? Jeśli tak, to czytałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okazuje się, że tak, chociaż o tym nie wiedziałam. Swoją drogą, ciekawe, że przełożono słowo "alien" na "Brytyjczyka" ;)

      Usuń
  6. Nie lubię stereotypów, ale uwielbiam je obalać. Niektóre są krzywdzące i zbyt zawężające myślenie, dlatego zawsze staram się sprawdzić wszystko osobiście (w miarę możliwości oczywiscie), bo zwykle w praktyce okazuje się, że opinia kogoś innego ma niewiele wspólnego z moją własną i mam zupełnie inne spojrzenie na dany temat. Anglię i Anglików lubię, a to wydaje się mi dziwne lub niepasujące do mojego stylu życia po prostu odpuszczam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, niektóre stereotypy są krzywdzące, zbyt generalizujące itd. Ale nie wszystkie. Wybierałam te pozytywne ;)

      Usuń
  7. Kocham herbatę z mlekiem, chyba jako jedyna w mojej rodzinie ._.
    Słyszałam tylko to, że Holendrzy mają ohydne jedzenie :|
    Pewnie bym przeczytała tą książkę lub oglądnęła te filmiki, ale ta pani ma straszny akcent według mnie :/
    Ogólnie podoba mi się post, więc udostępniam.
    Pozdrawiam,
    Gabriela :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) A książka nie ma akcentu (chociaż nie wiem, kto ją czyta na płycie, ale na pewno nie pani z filmiku) ;)

      Usuń
  8. Pamiątki z Anglii mam i to sporo. Mimo, że nigdy tam nie byłem :D

    Zapraszam również do mnie ;) www.luxx400.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Anglik robi dobry samochód, podobbnie jak auta z usa import - to można o nich powiedzieć.

    OdpowiedzUsuń